Recruitment se za poslední dekádu proměnil k nepoznání. Co kdysi stačilo k získání kvalitních kandidátů, je dnes spíše na obtíž. Mnoho firem se ale stále drží zastaralých praktik, aniž by si uvědomovaly, že je to stojí talenty. Pojďme se podívat na pět náborových trendů, které byly před 10 lety standardem, ale dnes už nefungují (nebo přímo odrazují kandidáty).
1. Hledáme mladý a dynamický kolektiv vs. inkluzivní hiring
Dříve bylo běžné narazit na inzeráty s větami jako „Hledáme mladý a dynamický kolektiv" nebo „Ideální pro absolventy." To ale dnes působí exkluzivně a diskriminačně. Firmy se přizpůsobují inkluzivnímu hiringu a věděí, že různorodost v týmu zvyšuje produktivitu i inovace. Důraz se klade na věcné a neutrální popisy pozic, které osloví širší spektrum kandidátů.
2. Dlouhé a formální inzeráty vs. jednoduchá a atraktivní komunikace
Před deseti lety byly náborové inzeráty spíše slohovkami plnými korporátního jazyka. Dnes už kandidáti očekávají stručnost, přehlednost a konkrétnost.
3. Důraz na vzdělání vs. důraz na dovednosti
Dříve se většina inzerátů zaměřovala na požadované vzdělání. Pokud jste neměli titul z prestižní školy, v mnoha firmách jste neměli šanci. Dnes se nábor orientuje na schopnosti, praktické dovednosti a učenlivost.
4. Přetahování zaměstnanců vs. budování talent pipeline
Dříve se recruitment soustředil na aktivní headhunting – hledání kandidátů u konkurence a jejich přetahování. Dnes se firmy zaměřují na dlouhodobý talent pipeline, tedy udržování vztahů s potenciálními kandidáty.
5. Jeden pohovor vs. vícestupňový a personalizovaný hiring
Dříve bylo běžné absolvovat jeden pohovor a pokud se zadařilo, dostat nabídku. Dnes se proces personalizuje, zahrnuje více kol, assessment centra nebo testy na míru pozici. Kandidáti jsou tak lépe hodnoceni nejen podle tvrdých dovedností, ale i podle toho, jak zapadnou do firemní kultury.
Recruitment se neustále vyvíjí a co fungovalo před 10 lety, dnes může působit zastarale. Firmy, které se drží starých postupů, riskují, že přijdou o kvalitní kandidáty. Inkluzivita, personalizace a důraz na dovednosti jsou klíčové trendy, které by měly být součástí moderního náboru.
tř. Kosmonautů 1288/1, 779 00, Olomouc
Teichmannova 500/56, 779 00, Olomouc
IČ: 05601673
DIČ: CZ05601673