Please enable JS

Toxicita na pracovišti: Jaké situace mohou nastat a jak se s nimi vypořádat?

Toxicita na pracovišti: Jaké situace mohou nastat a jak se s nimi vypořádat?
Toxicita na pracovišti: Jaké situace mohou nastat a jak se s nimi vypořádat?
30. Leden 2025

Toxické pracovní prostředí je jedním z hlavních důvodů, proč lidé opouštějí své zaměstnání. Negativní atmosféra, špatné mezilidské vztahy nebo nevhodné chování mohou vést ke stresu, poklesu produktivity a zhoršení psychického zdraví zaměstnanců. Jaké situace mohou na pracovišti nastat a jak se jim bránit?

  1. Pasivně-agresivní chování - Tento typ komunikace je často nenápadný, ale velmi škodlivý. Projevuje se například ironickými poznámkami, nedodržováním termínů schválně, ignorováním kolegů nebo předstíráním nepochopení úkolů. Otevřená a přímá komunikace je klíčem. Nebojte se zeptat na důvod určitého chování a vyjasnit si očekávání.
  2. Šikana a bossing - Jedná se o záměrné ponižování, zastrašování nebo šikanu ze strany nadřízeného. Může jít o křik, zadávání nesplnitelných úkolů nebo veřejné zesměšňování. Dokumentujte veškeré incidenty, snažte se situaci řešit nejprve interně (např. s HR) a pokud problém přetrvává, zvažte právní kroky.
  3. Týmová rivalita místo spolupráce - Zdravá soutěživost je v pořádku, ale pokud se z ní stane boj o moc, začne narušovat týmovou dynamiku. To se může projevit například zatajením informací, intrikami nebo sabotováním práce kolegů. Zaměřte se na transparentní komunikaci, nastavte jasná pravidla spolupráce a podpořte kulturu sdílení a vzájemné pomoci.
  4. Přetěžování zaměstnanců - Neustálý tlak na výkon, nepřiměřené množství práce nebo nejasně definované odpovědnosti vedou k syndromu vyhoření. Naučte se říkat „ne“, stanovte si jasné hranice a hledejte podporu u nadřízených.
  5. Favoritismus a nespravedlivé jednání - Pokud vedení upřednostňuje určité zaměstnance bez objektivního důvodu, může to vést k demotivaci a frustraci ostatních členů týmu. Pokud si všimnete nespravedlivého jednání, snažte se o férový dialog s nadřízenými a navrhněte řešení založené na objektivních faktech.

Jak předcházet toxicitě na pracovišti?

  • Podporujte otevřenou a transparentní komunikaci.
  • Nastavte jasná pravidla chování a firemní kulturu.
  • Nabídněte zaměstnancům možnosti, jak řešit konflikty (např. mediace, školení).
  • Pravidelně zjišťujte zpětnou vazbu od zaměstnanců a reagujte na jejich potřeby.

Toxické pracovní prostředí nemusí být normou. Pokud se vám zdá, že vaše práce je více stresující, než by měla být, je dobré hledat cesty, jak situaci zlepšit – ať už interně nebo změnou zaměstnání.


Kontaktujte nás

Odesláním souhlasím, aby společnost WOLIP s.r.o. jako správce zpracovávala moje osobní údaje v rozsahu uvedeném v tomto formuláři za účelem zodpovězení dotazu. Další informace ke zpracování naleznete v informacích o ochraně osobních údajů.