S ghostingem se často setkáváme nejen při hledání práce, ale také v běžné každodenní komunikaci. Seznámili jste se s někým přes internet a po pár dnech intenzivního psaní Vás odstřihnul a už se neozývá? Pak jste ghosting zažili na vlastní kůži. Proč se nevyplatí ghostingem ukončovat komunikaci? Pojďme se na to podívat!
Nedávno jsme byli v kontaktu s uchazečem, který měl zájem o určitou pozici. Po nějakém čase se však bez vysvětlení přestal ozývat. Tato situace se stává neméně často, jako když hledáte práci a snažíte se komunikovat s firmami, které Vám neodepisují na e-maily. Tento problém je jistě nepříjemný pro kohokoliv, proto jsme si na ghosting trošku posvítili!
Co vlastně ghosting je?
Dnešní doba, ve které většina komunikace probíhá online bez osobního kontaktu, poskytuje celou řadu rozšíření komunikace. Mimo jiné však také vedla ke smutnému fenoménu, kdy se nejen partneři spolu rozchází tak, že si zkrátka přestanou odepisovat. Z naší zkušenosti to často bývá v podobném duchu, kdy si s uchazečem domluvíme pohovor, načež se bez vysvětlení přestane ozývat.
Proč se ghosting nevyplácí?
Ghosting se strany uchazeče není vhodný, protože by mohl vést k problémům v budoucnosti. Ať už se uchazeč neozývá ve fázi, kdy pouze poslal životopis, domluvil si pohovor, nebo na první pracovní den nedorazil. Důvody k takové komunikaci můžou být jistě omluvitelné, ale bohužel by Vám takové jednání mohlo v budoucnosti uškodit.
Dnes je časté, že si firmy vedou evidenci uchazečů. Váš další pohovor pak nemusí mít tak hladký průběh, jako kdybyste dříve pouze zavolali a omluvili se, že jste se rozhodli pro jinou nabídku a naplánovaná setkání zrušili. S daným člověkem se už nemusíte nikdy vidět a minutovým hovorem po sobě nezanecháte vroubek, který by Vám mohl dělat problémy v ucházení se o jinou práci. A ještě zlepšíte den personálnímu oddělení, které se může věnovat jiným věcem. :)
Dělají to bohužel i firmy
Špatnou komunikaci k naší smůle občas vedou i firmy. Určitě jste to zažili… Pošlete životopis na danou adresu, čekáte dva týdny na odpověď a pořád nic. Přitom se výběrové řízení před pár dny mělo uzavřít. Samozřejmě se stane, že Vás firma přehlédne a zapomene odpovědět, v takovém případě je nejlepším řešením zavolat na personální oddělení a zeptat se, jak jste dopadli.
Vzniklá situace neplodí nic dobrého, neboť nejen firma hodnotí uchazeče, ale hlavně i uchazeč hodnotí firmu. Žádná reakce na email je pro uchazeče zklamáním a firma by si tak mohla zavařit v očích potenciálních uchazečů, kteří jsou bohužel nebo bohudík chodící reklama a se svými negativními zážitky se může podělit se svým okolím.
Snažme se tedy vést komunikaci vždy ohleduplně, ať už ze strany budoucího zaměstnavatele, nebo zaměstnance. Čas je vzácný a jistě ho všichni chceme využít naplno. Špatné zprávy se sice nečtou nejlépe, ale jsou lepší, než nevědět, na čem jsme. :) Komunikaci zdar.
Chybělo Vám v článku něco a máte další dotazy nebo vlastní zkušenosti? Ozvěte se nám!
tř. Kosmonautů 1288/1, 779 00, Olomouc
Teichmannova 500/56, 779 00, Olomouc
IČ: 05601673
DIČ: CZ05601673